Ćwiczenia w odciążeniu


Ćwiczenia w odciążeniu są rodzajem ćwiczeń fizycznych, które mają za zadanie zmniejszenie obciążenia stawów lub mięśni, przez co umożliwiają pacjentowi wykonanie ruchu, który bez odciążenia byłby niemożliwy ze względu na odczuwany ból lub przez osłabienie mięśni.

Efekt odciążania osiągany jest poprzez:

  • podwieszenie kończyny – podwieszenie za pomocą linek oraz specjalnych podwieszek,
  • odciążenie przy pomocy powierzchni poślizgowych – pacjent przesuwa odpowiedni odcinek ciała po danej powierzchni,
  • podtrzymywanie przez terapeutę,
  • wykonywanie ćwiczeń w wodzie.

Fizjoterapia - ćwiczenia w odciążeniuWykonywanie ćwiczeń w odciążeniu umożliwia szybszą rekonwalescencję pacjenta po okresie unieruchomienia. Po odpowiednim czasie wykonywania ćwiczeń z odciążeniem, pacjent może zacząć wykonywać ćwiczenia bez odciążenia, a następnie nawet z oporem.

W odciążeniu przy podwieszeniu osiowym ruch wykonywany jest w poziomej płaszczyźnie, równolegle do podłoża. Natomiast w podwieszeniu pozaosiowym miejsce zaczepienia linek znajduje się poza osią ruchu, dzięki czemu możliwe jest całkowite odciążenie kończyny, jednak bez jej zrównoważenia. Wówczas ruch odbywa się po wycinku koła, gdzie znajdują się momenty wznoszenia (utrudnienie) oraz opadania (wspomaganie). Podwieszki powinny całkowicie podtrzymywać, a co za tym idzie również odciążać ćwiczoną kończynę.

Ćwiczenia w odciążeniu mają:

  • poprawić siłę mięśni,
  • zapobiegać zanikom mięśni,
  • zapobiegać i usuwać ograniczenia ruchu w stawach,
  • zapobiegać przykurczom w stawach,
  • zwiększać zakres ruchu w stawach,
  • poprawiać trofikę tkanek.

Czas trwania ćwiczeń konkretnej grupy mięśni trwa najczęściej około 2 minut, jednak czas ten można odpowiednio wydłużyć w zależności od przyrostu siły oraz wytrzymałości mięśni. Mimo to czas trwania ćwiczeń grupy mięśni wykonujących określone ruchy nie powinien przekraczać 5 minut. Choremu najczęściej zaleca się ćwiczenia raz dziennie.

Wskazania i zastosowanie

Ćwiczenia w odciążeniu powinny być wykonywane przez osoby cierpiące na:

  • znaczne osłabienie mięśni – siła w skali Lovetta pomiędzy +1 a +2,
  • nieprawidłowe lub też niekompletne zrosty kostne,
  • zaniki mięśni,
  • zwyrodnienia stawów, powierzchni stawów oraz torebek stawowych, szczególnie gdy tarcie powierzchni stawowych jest za duże i zbyt bolesne.

Przeciwwskazania

Przeciwwskazaniami do wykonywania ćwiczeń w odciążeniu są głównie:

  • odczuwanie silnego bólu,
  • stan bezpośrednio po urazie,
  • ostry stan zapalny stawu,
  • konieczność bezwzględnego unieruchomienia.

Powikłania i objawy niepożądane

Jeżeli ćwiczenia w odciążeniu wykonywane są pod okiem specjalisty nie istnieje ryzyko wystąpienia powikłań.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:

Być może zainteresują Cię także poniższe tematy: