Joga


Joga jest formą aktywności fizycznej, która może być doskonałą metoda leczenia wielu dolegliwości. Polega na wykonywaniu odpowiednich ćwiczeń oraz pozycji, jednocześnie oddychając w sposób kontrolowany. Ważnym aspektem jogi jest także medytacja.

Joga może być uprawiana samodzielnie oraz w grupach pod okiem instruktora. Wykonywanie ćwiczeń w domu pozwala na zrelaksowanie się i powrót do równowagi po ciężkim dniu pracy. Dzięki powolnym, precyzyjnym ruchom podczas wykonywania konkretnych pozycji oraz kontrolowanym oddychaniu joga doskonale odsuwa myśli od codziennych problemów, przez co łagodzi objawy stresu.

Wraz z zaawansowaniem w ćwiczeniach i wykonywaniem coraz nowszych, bardziej skomplikowanych pozycji rozwija się sprawność fizyczna, zwinność, równowaga oraz siła. Osoby, które trenują jogę cieszą się lepszym zdrowiem i kondycją fizyczną, dzięki czemu są mniej narażone na wszelkiego rodzaju urazy.

Joga - pozycja gołębiaJoga jest doskonałym sposobem na relaks dla osób bardzo zestresowanych  oraz dla tych, którzy chcą ćwiczyć w bezpieczny sposób, nie przeciążając swojego organizmu. Poza tym ćwiczenia pozwalają na obniżenie ciśnienia krwi, unormowanie poziomu cukru we krwi, ułatwiają oddychanie astmatykom, poprawiają elastyczność ciała i zmniejszają problemy z kręgosłupem, a także są skutecznym narzędziem w walce z zapaleniem stawów. Ostatnie badania naukowe dowodzą ponadto, że joga zmniejsza ryzyko napadu migotania przedsionków nawet o 45%.

Wskazania i zastosowanie

Joga jest doskonała dla osób cierpiących z powodu:

  • stenoz,
  • wad postawy, takich jak skolioza,
  • różnych postaci spondylozy,
  • dyskopatii na różnych etapach – przepukliny, wypukliny,
  • napięciowych bólów kręgosłupa.

Systematycznie uprawiana joga ma dobroczynne właściwości, między innymi:

  • działa przeciwbólowo,
  • skutecznie niweluje zaburzenia funkcjonalne,
  • usprawnia leczenie uszkodzeń struktury kręgosłupa.

Ponadto ćwiczenie jogi jest bardzo pomocne w terapii oraz profilaktyce wielu chorób i dolegliwości, między innymi:

Systematyczne uprawianie jogi wpływa pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy, pomaga także w walce z chorobami układu krążenia. Jest także bezpiecznym sposobem na walkę ze zbędnymi kilogramami. Jednak joga to nie tylko aktywność fizyczna, jest to pewien sposób życia, który wiąże się również z odpowiednią dietą i ogólną postawą życiową.

Przeciwwskazania

Mimo,  że joga jest uważana za jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej, to w przypadku niektórych osób wskazane jest zachowanie szczególnej ostrożności. Do tych osób należą między innymi osoby:

  • ze sztucznymi stawami,
  • chore na jaskrę,
  • cierpiące na niekontrolowane skoki ciśnienia,
  • mające problemy z zachowaniem równowagi,
  • cierpiące na zaawansowaną osteoporozę,
  • chore na depresję,
  • z nadciśnieniem tętniczym,
  • z chorobą wieńcową,
  • chore na padaczkę,
  • z zapaleniem stawów,
  • z przepukliną brzuszną,
  • bardzo otyłe,
  • z przewlekłym zapaleniem oskrzeli i rozedmą płuc,
  • zmagające się z bólami pleców oraz szyi,
  • kobiety w ciąży.

Jednak nie oznacza to, że osoby te powinny całkowicie zrezygnować z uprawiania jogi, lecz starać się robić to w kontrolowany sposób. Czasami konieczna jest rezygnacja z niektórych pozycji, szczególnie w trakcie rozciągania. Warto zaznaczyć, że jogę mogą uprawiać również osoby starsze oraz cierpiące z powodu chorób krążenia.

Powikłania i objawy niepożądane

Mimo, że z uprawiania jogi płyną prawie same korzyści, to nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia mogą prowadzić do wielu poważnych urazów narządu ruchu. Najczęściej dolegliwości związane z nieprawidłowym wykonywaniem ćwiczeń nie są groźne i nie wymagają interwencji lekarza, należą do nich głównie stłuczenia oraz naciągnięcia. Jednak zdarzają się także i te poważniejsze, wśród których wymienić można:

  • skręcenia,
  • złamania,
  • przemieszczenia.

A w rzadkich przypadkach nawet uszkodzenia nerwu kulszowego czy zawał serca. Jednak specjaliści twierdzą, że tego typu przypadłości pojawić się mogą przy każdym rodzaju aktywności fizycznej, nawet tak łagodnej jak spacer. W większości przypadków powikłania po ćwiczeniu jogi rozwijają się przez długi czas, jako skutek systematycznego, nadmiernego rozciągania, czy też ciągle powtarzanego nieprawidłowego ułożenia ciała.

Warto pamiętać, że wszelkim niepożądanym skutkom uprawiania jogi da się zapobiec poprzez opanowanie prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń oraz obserwacji swojego ciała.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:

Być może zainteresują Cię także poniższe tematy: