Relaksacja


Relaksacja określana jest jako proces przechodzenia w stan relaksu. Jednak wyrażenia „relaks” oraz „relaksacja” często są używane zamiennie.  Stan ten może być osiągany poprzez trening relaksacyjny lub też masaże relaksacyjne. Często relaksacja polega na rozluźnianiu kolejnych grup mięśni oraz spowolnionym oddychaniu brzusznym.

Popularną techniką relaksacyjną jest trening Jacobsona, czyli technika relaksacyjna Progresywnego Relaksu Mięśni. W metodzie tej zakłada się, że wszelkie stany napięciowe manifestują się poprzez kompulsywne myślenie o życiu, czyli traktowanie spraw jako te, które zmuszają do działania. Trening Jacobsona polega na uczeniu się napinania mięśni aż do pełnej automatyzacji tego procesu. Trening powinien być wykonywany na początku w pozycji leżącej, następnie na siedząco, a po jakimś czasie podczas wykonywania codziennych czynności.

Nauka relaksacji w tej metodzie następuje w dwóch etapach:

  • relaksacja stopniowa – uczenie się napinania pojedynczych grup mięśni, a następnie kolejnych,
  • relaksacja zróżnicowana – jest to napinanie pojedynczej grupy mięśni, podczas gdy inne pozostają rozluźnione.

Dzięki treningowi Jacobsona możliwe jest przeciwdziałanie stanom lękowym, leczenie bezsenności oraz poprawa funkcjonowania narządów wewnętrznych.

Relaksujący masaż tajskiPopularną metodą relaksacyjną jest także masaż. Wyróżnia się kilka rodzajów masaży relaksacyjnych, wśród których warto wymienić:

  • Masaż klasyczny – dzięki wykorzystaniu energii mechanicznej oraz kinetycznej na tkanki masaż doskonale reguluje napięcie mięśni, zwiększa odporność organizmu oraz normuje pracę gruczołów wydzielania wewnętrznego.
  • Masaż Pantai Luar – to indonezyjski masaż za pomocą stempli, wywołuje przekrwienie, dzięki czemu mobilizuje przemianę materii oraz stymuluje krążenie. W metodzie tej wykorzystuje się cztery podgrzane w oleju z winogron stemple. Pojedynczy stempel wykonany jest z bawełnianej szmatki, w którą zawinięta jest garść ryżu wymieszana z wiórkami kokosowymi, limonką i korzennymi przyprawami.
  • Masaż aromaterapeutyczny – dzięki użyciu wonnych olejków eterycznych działa kojąco w stanach emocjonalnych i daje upust codziennym stresom.
  • Masaż Ajurwedyjski – jest to połączenie masażu klasycznego z akupresurą. Celem tej metody jest przywrócenie harmonijnego przepływu energii poprzez stymulację punktów akupresurowych.
  • Masaż czekoladowy – czekolada używana w masażu posiada dobroczynne działanie w stosunku do skóry, doskonale ją nawilża i odżywia. Jednak dzięki zawartości teobrominy posiada także działanie relaksujące, ponieważ związek ten uwalnia w mózgu endorfiny, czyli „hormony szczęścia”. Ponadto dodaje pozytywnej energii, pobudza krążenie w skórze, a także przyspiesza spalanie tłuszczu.
  • Hinduski masaż głowy, szyi i karku – doskonale likwiduje uczucie ciężkiej głowy oraz zmęczenia. Poprawia koncentrację, stan włosów oraz łagodzi skutki stresu.
  • Masaż gorącymi kamieniami – łączy w sobie termoterapię, akupresurę, drenaż, aromaterapię i masaż szwedzki. Dzięki dobraniu odpowiednich olejków eterycznych oraz muzyki działa kojąco na osobę poddaną masażowi, zmniejsza napięcie nerwowe oraz wpływa na wytworzenie endorfin w organizmie.
  • Shiatsu – czyli uzdrawianie dotykiem. W metodzie tej używa się do masażu kciuków, całych dłoni, łokci, kolan, a nawet stóp. Masaż ten pobudza oczyszczanie się organizmu z toksyn oraz złogów. Rozluźnia mięśnie, zwiększa odporność oraz zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.
  • Masaż relaksacyjny dla kobiet w ciąży – pomaga w zrównoważeniu i zharmonizowaniu stanu fizycznego i psychicznego zarówno matki, jak i dziecka.
  • Lomi Lomi Nui – jest to technika wykorzystująca do masażu przedramiona. Charakteryzuje się wykonywaniem tanecznych ruchów przez masażystę.

Wskazania i zastosowanie

Relaksacja powinna być wykorzystywana przy:

  • leczeniu bezsenności,
  • redukowaniu depresji i bólów, między innymi bólu głowy,
  • zmniejszaniu poziomu stresu,
  • nerwicach,
  • zaburzeniach neurologicznych,
  • zespołach psychosomatycznych,
  • drobnych zabiegach chirurgicznych.

Ponadto masaż relaksacyjny wskazany jest przy:

  • bólach pleców, ramion i karku,
  • drętwieniu i zmęczeniu nóg,
  • zmęczeniu psychicznym,
  • bólach i napięciu mięśni,
  • braku energii,
  • nieprawidłowym krążeniu krwi oraz limfy.

Przeciwwskazania

Nie istnieją przeciwwskazania do relaksacji poprzez medytację, rozluźnianie mięśni oraz kontrolowanie oddechu. Natomiast w przypadku masażu relaksacyjnego są to głównie:

Powikłania i objawy niepożądane

Wykorzystywanie technik relaksacyjnych oraz poddawanie się masażom nie skutkuje pojawieniem się powikłań i objawów niepożądanych.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:

Być może zainteresują Cię także poniższe tematy: